woensdag 6 november 2013

Coco Chanel
1920-1929 C5 Netta S. - Laurent L. - Melanie S.16:48 0 reacties


Tijdens de Roaring Twenties stond Chanel bekend als 'Koningin van de Mode'.

“Elegant zijn is geen kwestie van een nieuwe jurk aantrekken. Je bent elegant, omdat je elegant bent.”

In 1921 opende zij haar eerste 'modeboetiek' en verkocht er kleding, hoeden en accessoires. 

In 1927 bezat ze vijf gebouwen aan de Rue Cambon, namelijk nummer 23 tot 31. 

Zij was degene die de Garçonne-stijl  bedacht: ze trok vrouwen truien en plooirokken met verlaagde taille aan en versierde de haren met clochehoeden en haarbanden.

N5: de geur van de twenties

Volgens het verhaal zou Gabrielle Chanel op een zeker moment hebben besloten dat haar modehuis ook een eigen parfum moest hebben. Ze had al de nodige naam gemaakt door de verkoop van simpele mantelpakken, soepele jurken en sportkleding. Het nieuwe parfum moest de vrouw bevrijden van de toen heel gewone bloemige geuren en daarom vroeg Gabrielle aan Ernest Beaux een parfum te creëren, één die als een vrouw ruikt.

 "Een vrouw moet ruiken als een vrouw en niet als een roos [bloem]."

Ernest Beaux ontwikkelde op basis hiervan twee reeksen parfums, de ene was genummerd van 1 tot 5 en de andere van 20 tot 24. Zonder aarzelen koos Chanel voor het vijfde parfum. 

Ze bracht het op de markt in 1921, op de vijfde dag van de vijfde maand, omdat ze in het geluk van het getal 5 geloofde. En inderdaad, het was een groot succes. Wereldwijd wordt er heden ten dage iedere dertig seconden een fles verkocht.



0 reacties